Predikan i Öjebyn 2:a advent

Predikan i S:t Jakobs evangelisk-lutherska församling i Piteå av Stefan Hedkvist över Matt 13:31-35 på andra söndagen i advent.

8 december 2024


Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus! Amen.

31 Han lade fram en annan liknelse för dem: ”Himmelriket är som ett senapskorn som en man tar och sår i sin åker. 32 Det är minst av alla frön, men när det har växt upp är det störst av alla köksväxter och blir ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo bland grenarna.”
33 Ännu en liknelse gav han dem: ”Himmelriket är som en surdeg, som en kvinna tar och blandar in i tre mått mjöl tills alltsammans blir syrat.”
34 Allt detta talade Jesus till folket i liknelser. Han talade bara i liknelser till dem, 35 för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten: Jag vill öppna min mun för att tala i liknelser, förkunna vad som varit dolt sedan världens skapelse.

Låt oss be!
Herre Jesus, du har utbrett ditt rike bland alla jordens länder och folk. Ditt evangelium har kraft att göra skillnad i människors liv. Låt ditt rike komma också till oss och låt ditt evangelium verka i våra hjärtan så att vi tror ditt ord och lever som du vill och får del av de andliga skatter du vunnit åt oss. Amen.

En av de mest kända liknelserna hittar vi i Matteus kapitel 13. Det är liknelsen om såningsmannen som gick ut för att så. En del föll på vägen, en del föll på stenig grund, en del föll bland tistlar, men en del föll i god jord och växte upp och bar frukt. Jesus förklarade liknelsen. Utsädet är Guds ord. Det som såddes i god jord är den som hör ordet och förstår det och bär frukt.

Det är den tanken Jesus utvecklar i de två liknelser hörde i dagens evangelium, liknelsen om senapskornet och liknelsen om surdegen. Jesus har inte förklarat liknelserna på samma sätt som liknelsen om såningsmannen men vi förstår dem i samma tankelinje.

Liknelsen om senapskornet lär oss att Guds nåderike har en väldig kraft att växa fast det i början inte såg så mycket ut för världen. Kyrkohistorien bekräftar sanningen. Från en liten blygsam början har Kristi kyrka växt, och fortsätter växa överallt där evangeliet förkunnas. Senapskornet blev planterat när Gud, i sin kärlek, sände sin enfödde Son för att var och en som tror på honom, inte ska förgås utan ha evigt liv.

Vi hör i liknelsen att en man tog ett senapsfrö och sådde i sin åker. Åkern är hela världen för hela världen tillhör HERREN. Även om världen mer liknar en öken full av tistel och törne på grund av människors syndfullhet så är Guds egendom och hans åker. Och genom sin nåd och makt kan HERREN producera en skörd som behagar honom.

Mannen som tog senapsfröet är HERREN Gud. Han planterade det i sin åker. Senapsfröet råkade inte bara hamna där. Det är planterat av Gud enligt hans eviga plan och goda vilja. Det är så vi ska se på den kristna kyrkans närvaro i världen. Den kristna kyrkans närvaro och tillväxt i världen sker enligt Guds eviga plan och goda vilja. På samma sätt ska vi se på vår kyrka och församling. Det är en gren i denna stora växt som är Kristi kyrka. Den fortsätter växa i världen genom ett fridfullt och glatt budskap om Guds nåd för Kristi skull.

Fast senapsfröet var minst av alla frön som Jesu åhörare brukade använda till sådd så gav det den största växten. Svartsenapen kan nå tre meters höjd. Visst finns det mindre frön än senapsfröet. Men av alla frön som Jesu åhörare brukade använda till sådd i sina köksträdgårdar och åkrar så var det det minsta. Av alla köksväxter som man odlade i Israel på den tiden var senapsplantan den enda som blev så stor att fåglarna byggde bo bland grenarna. När man såg den stora kraftiga plantan kunde man inte ana att det började med ett så litet frö.

Vi försöker förstå den andliga sanning Jesus lär oss. Vi vet alla hur den nytestamentliga kyrkan har växt och utbrett sig i världen bland alla länder och folk. Men starten var blygsam: Jesus blev född i stor fattigdom i ett stall, tänk på hans liv som en ödmjuk tjänare, tänk på hur han blev föraktad av folket och förföljd av Israels ledare. Kom ihåg hur han valde sina lärjungar som skulle föra budskapet vidare bland enkla fiskare. Efter tre års offentlig gärning var det bara några få som sörjde vid hans kors. Hans lärjungar hade låst in sig av rädsla för judarna när den Uppståndne kom till dem. När de sedan började vittna om honom blev de genast arresterade. Men från en så till synes svag början växte ett rike som sträcker sig till jordens ändar och som aldrig ska gå under. Det är ett evigt rike. Det är ett rike som ska bestå genom årtusendena fram till den dag då det ska framträda i en härlighet som är större än vi kan tänka eller säga. Det är något för oss att meditera över när vi är på väg till kyrkan för att fira gudstjänst. Vi samlas i enkelhet, en enkelhet som inte motsvarar den härlighet som en dag ska uppenbaras och bli vår.

Nästa liknelse, den om surdegen, lär oss en sanning om Guds rike som anknyter till den tidigare. Här lär vi oss vad som ger denna tillväxt. Liknelsen handlar om evangeliets budskap. Genom evangeliet verkar Kristus, hemligt och osynligt, i människors hjärtan, och verkställer sin frälsningsplan.

I Bibeln används surdegen som liknelse för två olika saker. Surdegen kan användas som illustration för hur falsk lära sprider sig och korrumperar hela församlingar eller samfund. Surdegen står då som bild för ett kamoflerat gift i lära eller liv som korrumperar först enskilda, sedan grupper och till slut hela gemenskapen. Men i den här liknelsen används surdegen på ett positivt sätt. Surdegen står här som bild för en mäktig kraft som succesivt åstadkommer ett gott och frälsande resultat i det hela.

Vi hör att himmelriket är som en surdeg, som en kvinna tar och blandar in i tre mått mjöl tills alltsammans blir syrat. Kvinnan och surdegen syftar på de troende och evangeliet. Jesus har gett evangeliet till de troende och befallt dem att gå ut i hela världen och göra alla folk till lärjungar. Han har också gett verktygen för att utföra arbetet. De ska döpa och lära människor allt vad Jesus befallt ända till tidens slut. På det sättet tar kyrkan surdegen och blandar den i degen tills alltsammans blir syrat. Vi vet från vår Herre att vi kan påverka en syndfull värld genom att sprida evangeliet. Kyrkan har ingen annan uppgift och inget annat mandat än att förkunna evangeliet och syftet är att det ska bli människor till frälsning.

Kvinnan i liknelsen använde medvetet surdegen för att nå syftet; att hela degen skulle bli syrad. På samma sätt använder kyrkan evangeliet. Vi tar det från Herren, vi tar det från Bibeln, för att det ska utöva sin dolda kraft i människors hjärtan och liv. Vi sprider det till människor vi känner och vi sprider det till människor vi inte känner. Med internet, böcker och tidskrifter når vi människor vi aldrig träffat. Men syftet är detsamma, att evangeliet ska utöva sin frälsande kraft i deras hjärtan och liv. Genom evangeliet verkar han tro och en ny vilja i människor hjärtan och ger frälsningens alla välsignelser.

Kvinnan i liknelsen blandade surdegen i tre mått mjöl. Det är en mycket större deg än vad som normalt användes när man skulle baka – även för en mycket stor familj. Men Jesus valde att framställa bilden på det sättet för att få fram den andliga sanningen. Evangeliet har kraft att påverka en hel värld full av syndare. Men att hela degen blev syrad innebär inte att Biblen lär att alla människor till sist ska bli frälsta. Bibeln lär att evangeliet ska förkunnas för alla folk till tidens slut. Samtidigt lär Bibeln att de flesta inte ska vara rätt förberedda när den sista dagen kommer. Jesus frågar sig på ett ställe: ska Människosonen finna tron på jorden när han kommer? Det ena utesluter inte det andra. Av liknelsen om surdegen ska vi lära oss en andlig sanning. Det är samma sanning som Paulus lär oss med klara ord i Romarbrevets 1:a kapitel: Evangeliet är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror. Amen

Låt oss be!
Käre Jesus, vi tackar dig för att vi får tillhöra din kyrka som utbrett sig i hela världen genom årtusenden och som en dag ska framträda i härlighet. Vi tackar dig för att du låtit evangeliet komma också till oss med sin frälsande kraft. Låt ditt evangelium genomsyra våra liv med sin kraft så att vi tror din undervisning och lever som du befallt. Hjälp oss så att vi är beredda och välkomnar dig vid din andra ankomst. Amen.