Predikan i Öjebyn söndagen efter alla helgons dag

Predikan i S:t Jakobs evangelisk-lutherska församling i Piteå av Stefan Hedkvist över Upp 7:2-17 på söndagen efter alla helgons dag.

3 november 2024


Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus! Amen.

2 Och jag såg en annan ängel som kom upp från öster med den levande Gudens sigill. Han ropade med stark röst till de fyra änglarna som hade fått makt att skada jorden och havet: 3 ”Skada inte jorden eller havet eller träden förrän vi har satt sigill på vår Guds tjänares pannor!”
4 Och jag hörde antalet av dem som hade fått sigillet, etthundrafyrtiofyra tusen från Israels alla stammar:
5 av Juda stam tolv tusen
som fått sigillet,
av Rubens stam tolv tusen,
av Gads stam tolv tusen,
6 av Ashers stam tolv tusen,
av Naftalis stam tolv tusen,
av Manasses stam tolv tusen,
7 av Simeons stam tolv tusen,
av Levis stam tolv tusen,
av Isaskars stam tolv tusen,
8 av Sebulons stam tolv tusen,
av Josefs stam tolv tusen
och av Benjamins stam tolv tusen
som fått sigillet.

9 Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i sina händer, 10 och de ropade med stark röst:
”Frälsningen tillhör vår Gud,
som sitter på tronen,
och Lammet!”
11 Och alla änglarna stod runt tronen och de äldste och de fyra varelserna, och de föll ner på sina ansikten inför tronen och tillbad Gud 12 och sade:
”Amen!
Lovsången, härligheten,
visheten, tacksägelsen,
äran, makten och kraften
tillhör vår Gud
i evigheters evighet.
Amen.”
13 En av de äldste frågade mig: ”Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån kommer de?” 14 Jag svarade: ”Min herre, du vet det.”
Då sade han till mig: ”Det är de som kommer ur den stora nöden. De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. 15 Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tält över dem. 16 De ska aldrig mer hungra och aldrig mer törsta, och varken solen eller någon annan hetta ska drabba dem, 17 för Lammet mitt på tronen ska vara deras herde. Han ska leda dem till livets vattenkällor, och Gud ska torka alla tårar från deras ögon.”

Låt oss be!
Herre Jesus Kristus, sänd oss din Ande så att vi blir upplysta och förstår vilket hopp du kallat oss till och hur rikt på härlighet ditt arv är bland de heliga. Amen.

Aposteln Johannes var landsförvisad till ön Patmos för Guds ords skull och sitt vittnesbörd om Frälsaren Jesus Kristus. Där fick han i en rad syner se vad som skulle ske i världshistorien fram till domens dag. Han fick även se in i himlen. Han fick se den andliga verkligheten bakom det vi ser med våra ögon. Han fick se fantastiska bilder, skrämmande varelser, våldsamma skeenden. Synerna är liknelser för vad Jesus undervisat om i Matteus 24 och 25, samt Lukas 21. Jesu stora undervisning om den yttersta tiden är en undervisning med enklare liknelser och med klara och tydliga ord om tecknen på den här tidsålderns slut och Jesu återkomst.

Vi hörde i dagens evangelietext Jesus säga: Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull. Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er. Det är en indikation på vad som väntade lärjungarna och de kristna här i världen. Det är en saligprisning som betyder att lidandet inte ska sluta i elände utan i salighet. Det är precis vad dagens epistel försäkrar oss om.

Ett liv som kristen innebär inte frihet från lidande. Och lidandet behöver inte vara förföljelse, det kan vara annan nöd – inte samma för alla. Det heter i Apostlagärningarna: ”vi måste gå genom många lidanden för att komma in i Guds rike” (Apg 14:22).

Det ligger en andlig fara i lidandet. I lidandet finns en frestelse att ge upp. Skriften manar oss därför på flera ställen till uthållighet. I lidandet finns också en frestelse att anklaga Gud för att han tillåter det ske. Där finns en frestelse att tänka att Gud har tappat kontrollen. Och även en frestelse att se det som straff för våra synder. Lidandet kan i och för sig vara konsekvenser av synd. En synd kan föra med sig problem för en själv och andra men straffet har Jesus burit – det ska vi alltid hålla fast vid.

Johannes syn försäkrar oss om de kristnas slut och salighet. Det är inte önsketänkande för han fick se vad som måste ske. Gud har inte tappat kontrollen utan ska helt säkert föra alla de sina in i himmelen. Han har inte gett något löfte om att befria oss från lidande men när vi fullgjort vår tjänst ska han låta oss komma ut ur den stora nöden. Den dagen ska vi lova honom för hans frälsning tillsammans med den oräkneliga skara som står inför hans tron.

Den syn vi läst ur Upp 7 kan delas in i två delar. Först ser Johannes Kristi kyrka på jorden och sedan Kristi kyrka i himlen. Den första delen lär oss en viktig sak som de flesta människor inte känner till. Varför består vår värld? Varför har inte den här tidsålderns slut kommit? Vad är meningen med att världshistorien går vidare dag efter dag? Är det för att presidenter och befälhavare ska kunna föra krig eller försvara sitt land? Är det för att företag ska kunna skapa stora vinster? Är det för att folkens välståndet ska öka genom att de får mer köpkraft så att de kan konsumera ännu mer? Ja, man skulle kunna tro det när man hör på nyhetsförmedlingen. Men hur evangeliet nått ut i världen – det är inga förstasidesnyheter. Ändå är det som det handlar om.

Världen består för evangeliets skull. Det finns krafter som har makt att förstöra jorden. Johannes såg verkligheten i bilder och symboler. Johannes såg dessa förstörare som fyra vindar som hölls i koppel av fyra änglar för att de inte skulle skada jorden och havet. De hölls tillbaka medan en annan ängel och hans medhjälpare tecknade Guds tjänare med sigill på deras pannor. Ängeln med den levande Gudens sigill sa till de änglar som hade makt att förstöra jorden: ”Skada inte jorden eller havet eller träden, förrän vi har satt sigill på vår Guds tjänare, på deras pannor.”

Den som kan sitt gamla testamente har lättare att förstå bildspråket. Att sätta sitt sigill på något innebär att markera vem som är ägaren. De som får Guds sigill tillhör Gud, de är Guds egendomsfolk. Det finns också en syn i GT där Hesekiel såg en man klädd i linnekläder med ett skrivdon vid sin höft sätta ett tecken på pannan på alla i Jerusalem som plågades av den avgudadyrkan som fanns där. Sedan fick sex förstörare med stridshammare i sin hand befallning att döda alla utom dem som bar tecknet på sina pannor. Att sätta tecken på pannan innebär att rädda undan Guds vredesdom.

Hur blir en människa Guds barn, Guds egendom? Hur blir en människa räddad från vredesdomen? Ja, Bibeln lär klart att det sker genom tron på Jesus. Alla som tror på honom har fått rätt att bli Guds barn. Petrus kallar alla som tror ”Guds egendomsfolk”. Det heter också om alla som hör Jesu ord och tror att de inte ska komma under någon dom. Johannes syn visar att världen består till dess att alla utvalda förts till tro. Det sker genom att evangeliet predikas. I Matt 24 hör vi Jesus säga: detta evangelium om riket ska förkunnas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan ska slutet komma. Den som tror evangelium har hon blivit tecknad med Guds sigill på sin panna och tillhör de räddades skara.

Johannes såg det sanna Israel som 144 000 tecknade ur Israels tolv stammar. Det blir tydligt att det inte syftar på det jordiska Israel. Till skillnad från det folk som fick arvslotterna i Kanaans land så utelämnas Dan och Efraim men Levi som inte fick någon arvslott inräknas. Johannes talar inte om det jordiska Israel utan om det sanna Israel. Vad är det sanna Israel? Det är alla de som har samma tro som Abraham. Paulus skriver Romarbrevet: Alla som härstammar från Israel är nämligen inte Israel, och alla Abrahams avkomlingar är inte hans barn…det är inte de köttsliga barnen som är Guds barn, utan löftets barn räknas som hans avkomlingar. Och han skriver till församlingarna i Galatien: Ni, bröder, är löftets barn liksom Isak. Talsymboliken i Johannes syn visar att det fulla antalet av löftets barn ska bli frälsta. Ingen enda som tror ska gå förlorad. De fyra änglar som har makt att förstöra jorden kommer att hållas tillbaka tills alla som är bestämda till tro också har kommit till tro genom evangeliet.

Hela Guds egendomsfolk ska bli frälst. Vad ska vi nu tänka då vi drabbas av lidande och svårigheter av olika slag? Ska vi tänka att Gud tappat kontrollen? Långt därifrån, Gud förmår frälsa oss alla som tillhör honom. Vi är fullkomligt trygga i den gode Herdens vård. I Johannes 6:e kapitel hör vi Jesus säga: detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte ska förlora någon enda av alla dem som han har gett mig,

Sedan fick Johannes se den stora skaran inför Guds tron. Ingen kunde räkna den och de kom från alla folkslag och stammar och länder och språk. När vi läser detta kan vi tänka på Guds löften till Abraham. Hans avkomlingar skulle bli som sanden på havets strand och stjärnorna på himlen. Vem kan räkna dem? Abraham kallas också en fader för många folk. Abrahams sanna barn är alla som har samma tro som Abraham ur alla folk på jorden. Denna syn visar att evangeliet som ska predikas till ett vittnesbörd för alla folk har framgång. Evangeliet har verkligen kraft att uppväcka tro och skänka frälsning och utför detta under bland alla folk på jorden.

Johannes såg de som kom ur den stora nöden. Synen var sann när Johannes såg den. Den är lika sann idag. Synen visar en andlig verklighet som sker hela tiden. Johannes såg en stor skara människor stå inför Guds tron klädda i vita kläder. De blev hela tiden fler och fler. Han såg dem komma ur den stora nöden. Hela tiden kommer människor ut ur den stora nöden och förenas med Guds folk i himlen.

Synen lär oss vad som sker med våra nära och kära som dör i tron. Synen lär oss vad som sker med alla troende i alla länder när de dör. Den visar vad som väntar oss. De som dör i tron förenas med den skara som lovar Gud inför hans tron. Med tanke på att vårt liv är kort, det är som det flög bort, är denna händelse inte långt borta för någon enda av oss. Det ger oss uthållighet. Nöden varar inte för evigt. Mycket snart kommer den dag då vi tas ut ur nöden och får lova Gud inför hans tron. Meningen med livet är att vi ska ära Gud, här i tiden och i evighet.

De som stod inför Guds tron var klädda i vita kläder. Ängeln sade: ”Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod.” De vita kläderna är inte vår egen rättfärdighet. Även om vi tar samman våra bästa gärningar så är all vår rättfärdighet som en fläckad klädnad. Så lär oss Jesaja. Men Jesu blod renar oss från all synd. Han lyfter av vår skuld med sin förlåtelse och klär oss i sin fullkomliga rättfärdighet. Detta gör han av nåd utan att vi förtjänat det. Jesu rättfärdighet är vår rättfärdighet inför Gud. Det är våra vita kläder. Genom tron på Jesus kan vi frimodigt träda fram inför Guds tron.

Ängeln sade: ”de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. Därför står de inför Guds tron…”. Ängeln själv lär oss med klara och tydliga ord vad som är orsaken till att en människa står inför Guds tron. Ordet ”därför” anger orsaken till frälsningen. Jesu blod som renar från all synd är det enda som frälser en människa. Alla frälsningsvägar som människor tänkt ut är återvändsgränder som inte för till frälsning. Den frälsningsväg som Gud uppenbarar är den enda som verkligen har kraft att ge frälsning. Jesus säger: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

En dag ska också vår tillvaro skildras med dessa ord. Observera att vår salighet räknas upp i 10 satser:
de står inför Guds tron
och tjänar honom dag och natt i hans tempel,
och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tabernakel över dem.
De ska aldrig mer hungra
eller törsta,
inte heller ska solen
eller någon annan hetta träffa dem.
Ty Lammet som står mitt för tronen ska vara deras herde
och leda dem till livets vattenkällor,
och Gud ska torka bort alla tårar från deras ögon.”
I Uppenbarelseboken betecknar talet 10 fullkomlighet. Det är något att meditera över. Vår frihet från allt ont och vår glädje inför Gud ska vara fullkomlig. Det ska bli som det heter i Psalm 16: ”Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt.” Amen.

Låt oss be!
Herre Jesus Kristus, vi tackar dig för den fullkomliga frälsning du kallat oss till. Den övergår vårt förstånd och är bevis på din stora nåd och kärlek. Vi har inte förtjänat detta. Lär oss nu vara uthålliga i tron så att vi i all nöd tröstar oss med din frälsning. Amen.