Predikan i Öjebyn 6:e efter trefaldighet

Predikan i S:t Jakobs evangelisk-lutherska församling i Piteå av Stefan Hedkvist över Matt 5:21-26 på sjätte söndagen efter trefaldighet.

7 juli 2024


Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus! Amen.

21 Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du ska inte mörda, och Den som mördar är skyldig inför domstolen. 22 Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot’ till sin broder är skyldig inför Rådet, och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.
23 Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, 24 så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder. Kom sedan och bär fram din gåva.
25 Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Annars kan han överlämna dig till domaren, och domaren till vakten och du sätts i fängelse. 26 Jag säger dig sanningen: Du kommer inte ut därifrån förrän du har betalat till sista öret.

Låt oss be!
Käre Herre Jesus, hjälp oss vara så till sinnes som du var, lär oss förlåta varandra så som du förlåtit oss, lär oss älska varandra så som du älskat oss. Amen

I dagens evangelietext ur bergspredikan får vi en påminnelse om hur viktigt det är att vi förlåter varandra och lever försonade med alla människor.
Jesus visar att Gud inte nöjer sig med att vi uppför oss på ett bra sätt till det yttre. Gud kräver att hjärtat och tankarna ska vara rena och goda. Jesus framställde ett exempel för att vi ska förstå det. Han sa: Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda. ”Fäderna” är Israels folk på Mose tid. Gud gav dem de två tavlorna med de tio buden. Det femte lyder: Du ska inte mörda. Enligt stadgarna som Gud gav skulle mördare ställas inför domstolen och dömas: Den som mördar är skyldig inför domstolen.

Budet ger uttryck för Guds heliga vilja och kräver av oss, inte bara att vi ska låta bli våld mot andra, utan att vårt hjärta och vår vilja överensstämmer med Guds – egentligen att vi ska vara så till sinnes som Kristus Jesus var. Budet du skall inte mörda förbjuder allt som hör samman med våld och mord: hjärtats hat, den onda tanken, den onda avsikten, de onda orden, handens slag. Gud vill det motsatta: att vi ska älska och förlåta varandra.

Man har uppfattat saken fel om man tror att det bara är våldshandlingen som gör en människa skyldig till överträdelse av femte budet. Jesus sa: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen. Vad betyder det? Ja, redan vreden i hjärtat gör en människa skyldig till överträdelse av femte budet. Jesus fortsatte: den som säger ’idiot ’ till sin broder är skyldig inför Rådet , och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna. Här ser vi en stegring i straffet fast handlingen inte fysiskt skulle skada någon. Vad betyder det? Ja, inte bara våldshandlingen utan även arga och onda ord gör en människa skyldig till brott mot femte budet. Och Jesus säger på ett ställe: Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen. .

Så är det inte i samhället. Om Sveriges rikes lag skulle döma sådan brott till fängelse skulle inga fängelser räcka till. Nej, inför rikets lag är det den som misshandlar och mördar som är skyldig och blir dömd till fängelse. Men Gud ser till hjärtat och Jesu ord innebär att oförsonliga, arga människor som är fyllda med hat är skyldiga till helvetets straff, så länge de inte omvänder sig.

Aposteln Johannes ger oss en utläggning av det femte budet när han skriver: Ty detta är det bud som ni har hört från början, att vi skall älska varandra 12 och inte likna Kain, som var den ondes barn och mördade sin bror. …Den som hatar sin broder är en mördare, och ni vet att ingen mördare har evigt liv i sig. Genom att [Jesus] gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Så är också vi skyldiga att ge våra liv för våra bröder. Men Kain gjorde motsatsen och
vi ska komma ihåg vad Herren sa till Kain före brodermordet: ”Varför är du vred och varför är din blick så mörk? 7 Är det inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du skall råda över den.” Kain var skyldig redan före mordet. Vreden fanns där i hjärtat och blicken var mörk. Han hade redan mördat sin bror i sitt hjärta före själva våldshandlingen.

Vi kan sammanfatta det så här: att kunna säga ”jag har då inte skadat någon” är ingen rättfärdighet inför Gud. Gud kräver att vi av hjärtat ska älska varandra. Den som tvärtom är arg och oförsonlig är lika skyldig inför Gud som den som begår våldshandlingar. Vad får det för konsekvenser? Jesus säger i vår text: Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig , 24 så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder. Kom sedan och bär fram din gåva.

Den gammaltestamentliga offertjänsten var en helig gudstjänsthandling där Israels barn kom inför Gud för att ta emot hans gåvor och bära fram sina böner och offer. Nu säger Jesus att det är bättre att avbryta en sådan helig gudstjänsthandling än att komma inför Gud oförsonad med sin broder. Det är att komma inför honom med ett hjärta som varken vill ge eller söka förlåtelse.

Jesu ord gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva har sedan gammat tillämpats på nattvarden, inte för att vi i nattvarden bär fram något offer utan för att det är en helig gudstjänsthandlig där vi möter Gud. Den som varken vill ge förlåtelse eller söka förlåtelse ska inte komma till nattvarden. Nej, hit ska vi komma för att motta Guds förlåtelse sedan vi själva förlåtit dem som förargat oss och sökt deras förlåtelse som vi förargat.

Inför nattvarden är det viktigt att vi prövar oss själva. Att pröva sig själv innebär att utifrån Guds bud avslöja synd hos sig själv och döma synden hos sig själv. Det innebär också att vi tror att det är Herrens kropp och blod vi mottar i nattvarden, så att vi inte bedömer nattvarden utifrån vår syn eller smak utan efter Kristi ord och instiftelse. Så som Jesus säger så är hans sanna kropp och blod är närvarande i, med och under bröd och vin och ges åt oss som en försäkran på att vi har syndernas förlåtelse och är innefattade i Guds nådesförbund.

Att pröva sig själv innebär att dra sig till minnes om någon har något emot oss, om vi förargat eller syndat mot någon. I så fall ska vi hellre avbryta denna gudstjänst och först gå bort och be den människan om förlåtelse och gottgöra det vi brutit så långt det nu är möjligt, så som Sacceus gjorde. Att pröva sig själv innebär också att pröva om vi själva är arga eller stötta på någon. Då ska vi först förlåta den personen så att vi inte kommer inför Gud med bitterhet i hjärtat.

Jesus lägger stor vikt vid att vi genast klarar ut vårt förhållande med vår nästa. Han säger: Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Annars kan han överlämna dig till domaren, och domaren till vakten och du sätts i fängelse. 26 Jag säger dig sanningen: Du kommer inte ut därifrån förrän du har betalat till sista öret. Det innebär att den lever oförsonlig tar en stor risk för vi vet inte när vår själ ska utkrävas av oss. Den som lever oförsonlig riskerar den eviga döden. Eftersom vi inte vet varken när vi själva ska dö eller när vår nästa ska dö, så ska vi så snart som möjligt söka försona oss med den vi förargat eller genast förlåta den som förargat oss. Den som dör med ett oförsonligt hjärta dör den eviga döden – det är lagens yttersta stränghet och bör få oss att inse vilket allvarligt brott oförsonlighet är.

Vi får verkligen leta för att hitta ett ord av evangelium i vår text. Men vi har här det korta ordet som säger: kom sedan och bär fram din gåva. Gud vet att vi kan brusa upp och säga ord som vi inte borde säga. Ändå inbjuder han oss och säger: kom sedan och bär fram din gåva. Han inbjuder oss till sig. Vi får komma, inte på grund av att vi förlåtit någon eller sökt någons förlåtelse. Men Bibeln lär oss att det finns en som betalt vår skuld, Jesus Kristus. Han blev människa, levde ett rättfärdigt liv i vårt ställe, han dog syndens straff i vårt ställe för att vi skulle få förlåtelse. I honom och genom tron på honom kan vi frimodigt och med tillförsikt träda fram inför Gud. På grund av Kristi verk inbjuder Gud oss till sig och säger: kom sedan och bär fram din gåva.

Nattvarden är ett påtagligt bevis och en försäkran till oss att Gud inte är oförsonad och vred utan full av nåd och förlåtelse mot oss. Kristus säger i sin instiftelse att nattvarden renar oss från all skuld med dessa ord: till syndernas förlåtelse. Därför ska du tro att du i nattvarden får du alla dina synder förlåtna och får börja på nytt med rena papper. Amen.

Låt oss be!
Herre Jesus, lär oss förlåta så som du förlåtit oss, lär oss också att be om förlåtelse när vi gjort orätt mot någon eller sårat någon. Ja, lär oss inse att vi ständigt är i behov av den förlåtelse du vunnit åt oss. Amen.