Predikan i S:t Jakobs evangelisk-lutherska församling i Piteå av Stefan Hedkvist över 1 Petr 2:11-20 på fjärde söndagen i påsktiden.
21 april 2024
Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus! Amen.
11 Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen. 12 Uppför er väl bland hedningarna, så att de som anklagar er för att vara onda ser era goda gärningar och prisar Gud den dag han besöker dem.
13 Underordna er alla mänskliga myndigheter för Herrens skull, både kejsaren som högste härskare 14 och ståthållarna , som är sända av honom för att straffa dem som gör det onda och hedra dem som gör det goda. 15 Det är Guds vilja att ni genom att göra gott ska tysta munnen på oförståndiga och okunniga människor. 16 Ni är fria, men använd inte friheten som täckmantel för det onda utan för att tjäna Gud. 17 Visa aktning för alla, älska era trossyskon, vörda Gud och ära kejsaren.
18 Ni slavar, underordna er era herrar och visa dem all respekt, inte bara de goda och milda utan även de hårda. 19 Det är en nåd när någon är medveten om Gud och därför håller ut när han får lida oskyldigt. 20 Vad är det värt för beröm om ni står ut med straff när ni syndar? Men om ni står ut med att lida när ni gör det goda, då är det en nåd inför Gud.
Låt oss be!
Herre Jesus Kristus, hjälp oss bevara ditt ord i våra hjärtan. Amen.
Dagens text ur 1:a Petrusbrevet valdes redan av den tidiga kyrkan för att läsas under påsktiden. Man kan undra varför? Den handlar inte om Kristi uppståndelse och inte heller om vår uppståndelse utan om vårt liv här på jorden. Men det var på grund av Petrus ord: ”jag uppmanar er som främlingar och gäster” man valde texten. Och visst passar det budskapet i påskens tid!
När Jesus uppstod och gick ur sin grav visade han att livet fram till vår dödsdag bara är en bråkdel av vår existens. Jesus har uppstått som den förste bland många bröder. Han ska också uppväcka oss för att vi ska leva med honom i hans eviga rike. När Paulus skriver att Gud har uppväckt honom från de döda, så att han inte mer kommer att vända tillbaka till graven utan lever för evigt, så visar det att livet här på jorden bara var en försvinnande bråkdel av hans totala existens som människa. Guds Son har till sin mänskliga natur en början men inget slut. Han har uppstått, lever och regerar för evigt. Det innebär för oss som tillhör honom alldeles detsamma: vårt liv här på jorden är bara en försvinnande bråkdel av vår existens. Men det är en avgörande bråkdel, för den kan sluta i evig salighet eller evig katastrof. Det beror på hur kriget som pågår inom oss utvecklar sig, om det blir något genombrott i fronten från någon sida.
Jesu uppståndelse riktar vår blick till ett liv bortom detta liv, och till en värld bortom denna värld. Jesu uppståndelse riktar våra blickar till de nya himlarna och den nya jord där rättfärdighet bor. Där här vårt rätta hem: det himmelska Jerusalem. Det är detta Petrus påminner oss om när han kallar oss främlingar och gäster. Innebörden i ordet som är översatt ”gäster” är ”resande i främmande land”. Vi brukar kalla dem turister.
Om vi ser någon strosa omkring med en karta i handen, ryggsäck på ryggen och en kamera runt halsen förstår vi att han inte kommer att stanna på platsen särskilt länge utan är på resande fot. Om vi ser på oss själva som främlingar och gäster här i världen på väg mot det himmelska målet så kommer det att påverka hur vi lever och agerar. I Bibeln lär vi oss hur vi ska leva som främlingar och gäster här i världen. Vi hör Petrus kärleksfullt förmana oss: Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen.
Det pågår ett krig i alla kristnas hjärtan. De köttsliga begären bär vi med oss så länge vi lever, och Andens gåva har vi fått i dopet. Det råder ett permanent krigstillstånd mellan dessa. Men vi har möjlighet att påverka kriget.
Det är viktigt att påminna om att vi inte kan medverka till frälsningen. Bibeln lär att vi före frälsningen är andligt döda. Lika lite som en fysiskt död person kan utföra något fysiskt arbete lika lite kan andligt döda utföra något gott i andliga ting. Någon annan måste gripa in. Det är Gud som fött oss på nytt genom evangelium i ord och sakrament. Men sedan vi fått Anden som gåva i dopet så har vi också fått en ny vilja som gärna vill leva efter Guds vilja. Det kallas att vandra i Anden. Det är stor skillnad mellan att känna köttets begär och att göra vad köttet begär. Paulus skriver i Galaterbrevet: Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. 17 Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill. 18 Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen. 19 Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, 20 avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror , 21 illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.
Köttet har begär till synder som om de fullbordas direkt hotar vårt himmelska arv. Katekesen lär oss det enda rätta sättet att vinna kampen: vår gamla människa ska dränkas genom daglig ånger och omvändelse… Det kallas att vandra i Anden. Det är motsatsen till att göra vad köttet begär.
Men det finns andra köttsliga begär som för krig mot själen som inte räknas upp i Galaterbrevets lista över köttets gärningar. Jesus kallar dem tistlar i liknelsen om såningsmannen. ”Tistlarna” är bedrägliga och farliga därför att de ofta betraktas som harmlösa eller rent av något gott.
”Jag har inte tid”, ”jag har inte lust”, ”jag orkar inte” är skäl som kan hindra kristna från att läsa sin Bibel eller gå till gudstjänst. Det blir lätt en negativ spiral som leder till ännu större ovilja. Det är inte ovanligt att människor är så upptagna med annat så att de glömmer att ta hand om sina själar. Ett brinnande intresse för något som i och för sig är harmlöst kan leda till motvilja och olust att läsa Bibeln eller delta i församlingens verksamhet. Det är inte ovanligt att man förlorar lusten att höra Guds ord därför att man har så mycket större lust att göra något annat. Tiden fylls av arbete, intressen, sport, surf på internet, att köpa och sälja, så att man inte längre har tid och lust att ta paus för att vårda sin själ. Alla dessa ting utgör ingen synd i sig men de kan bli vapen för de köttsliga begären som för krig mot själen. Jesus talar om sådana saker när han förklarar liknelsen om såningsmannen: Det som såddes bland tistlar är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och bedräglig rikedom kväver ordet, så att det blir utan frukt.
Petrus tar i vårt text också upp hur viktigt det är för oss som främlingar och gäster att uppföra oss väl och ge ett gott vittnesbörd inför alla. Vi ska göra gott mot alla så att de prisar Gud den dag han uppsöker dem. Vi ska under resans gång underordna oss varje myndighet för Herrens skull och visa aktning för alla. Det lär Petrus oss i sin resehandbok: Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem. Underordna er varje myndighet för Herrens skull, det må gälla kejsaren som högste härskare eller landshövdingarna, som är utsända av honom för att straffa dem som gör det onda och hedra dem som gör det goda. Ty det är Guds vilja att ni genom att göra gott ska tysta munnen på oförståndiga och okunniga människor. Ni är fria, men använd inte friheten som täckmantel för att göra det onda utan för att tjäna Gud. Visa aktning för alla, älska bröderna, frukta Gud och vörda kejsaren. Petrus skrev så i en tid då kristna blev förföljda av myndigheterna på kejsarens befallning. Då liksom idag blev kristna förföljda. Men Guds folk är främlingar och gäster – de reser genom tiden, passerar länder och riken, olika regimer och myndigheter. På genomresan gör vi gott mot alla och visar aktning för alla.
Petrus förbereder oss på vad som kan möta oss som gäster och främlingar. Vi behöver inte bli särskilt upprörda över de obekvämligheter och de orättvisor vi blir utsatta. Snarare ska vi hålla ut då vi får lida oskyldigt. Det är det Petrus lär oss när han skriver: Ni slavar, underordna er era herrar och visa dem all respekt, inte bara de goda och milda utan även de hårda. Om någon som vet att Gud är med honom, håller ut när han får lida oskyldigt, så är det nåd från Gud. Vad är det för berömvärt, om ni härdar ut med att bli slagna när ni handlar orätt? Men om ni håller ut när ni får lida fast ni handlar rätt, då är det nåd från Gud.
De lidanden och orättvisor som livet för med sig kan vi stå ut med. Oavsett vilket namn de bär så betyder de väldigt lite jämfört med den skatt som är vår.
1. För det första är de kortvariga. Hela vårt liv här i världen är ju bara en bråkdel av vår totala existens, för vi ska uppstå och leva för evigt tillsammans med vår Frälsare.
2. För det andra så är de lidanden och orättvisor som drabbar oss lindriga jämfört med det lidande som Jesus frälst oss från. På grund av våra synder hade vi förtjänat döden och att evigt vara skilda från Gud. Det stora och verkligt förskräckliga lidandet har Jesus räddat oss från när han tog bort våra synder med sin död på korset.
3. För det tredje väger de lidanden och de svårigheter som möter oss här i livet lätt jämfört med den härlighet som ska bli vår vid resans slut. Med sin uppståndelse har Jesus bekräftat att döden är besegrad och att vi ska uppstå och leva med honom. Gud har i Kristus välsignat oss med hela den himmelska världens andliga välsignelse och med sin makt bevarar han åt oss ett härligt arv i himlen. Amen
Låt oss be!
Herre Jesus Kristus, du har med din uppståndelse gett oss hoppet om evigt liv. Bevara oss så att vi inte blir snärjda av denna världens ting och köttets begär. Sänd oss din Ande att helga oss så att vi kan leva efter din vilja den korta tid vi väntar din återkomst och uppståndelsens dag. Fyll oss med kärlek och uthållighet så att vi visar aktning för alla under vår resa här i främmande land. Bevara oss så att vi inte gör denna världen till vårt slutliga hem. Bevara oss till de boningar du berett åt oss, det himmelska Jerusalem. Amen.