Samtal om dopet undviks numera ofta. Det verkar som om man har gett upp när det gäller att bli enig om vad Bibeln lär om dopet. Är verkligen Bibeln inte tillräckligt klar? Jag ska försöka sammanfatta vad Bibeln tydligt lär om människans situation utan Kristus och vad det innebär att tro på Kristus och bli döpt.
Jag har länge funderat på hur jag ska börja för att försöka uppnå samförstånd om vad Bibeln lär. Jag delar nämligen inte den uppfattningen att Bibeln skulle vara oklar och därmed sakna förmåga att skapa enighet när det gäller dopet och andra bibliska lärofrågor.
Låt mig börja med det jag tror är lättast att enas om för att sedan komma till det som kanske är främmande för många:
1. Utan Kristi rättfärdighet, som vi erbjuds att ta emot gratis som en fri och oförtjänt gåva, kan vi inte bestå inför Guds domstol och komma till himlen. Bara de som tror på Jesus Kristus är Guds barn och iklädda Kristus. De kommer inte i sina egna av synd fläckade kläder (Jes. 64:6) utan klädda i Kristi rättfärdighet. ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus” (Rom. 8:1). ”Utan tro är det omöjligt att behaga Gud” (Hebr. 11:6). ”Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen ska inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom” (Joh. 3:36). ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh. 14:6).
2. Utan tron på Kristus är vi alltså enligt Joh. 3:36 kvar under Guds vrede. Varför? Därför att endast Kristi rättfärdighet täcker över vår synd som väcker Guds vrede. Paulus skriver om sig själv och alla troende: ”Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra” (Ef. 2:3). Endast tack vare Kristi ställföreträdande gottgörelse har vi syndernas förlåtelse. Kommer vi inför Fadern i vårt eget namn, kommer vi därmed utan Kristi rättfärdighet. Då får vi själva bära konsekvenserna av vår synd: Guds vrede och den eviga fördömelsen. ”Syndens lön är döden”, dvs. skilsmässa från Gud, ”men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre” (Rom. 6:23). Endast otron, dvs. avvisandet av Guds gåva, fördömer: ”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn” (Joh. 3:18). Även denna punkt borde vi kunna enas om. Vårt utgångsläge är alltså att alla av naturen är vredens barn pga. synden.
3. ”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud” (Rom. 3:23). ”Se, i synd är jag född, och i synd blev jag till i min moders liv” (Ps. 51:7). ”Kan det komma en ren från en oren? Nej, inte en enda!” (Job 14:4). Därför blev Guds evige Son en sann människa genom ett under för att bli vår ställföreträdare och frälsa oss. Jesus blev till i Marias liv genom den helige Ande (Matt. 1:20) och är den enda människa, av kvinna född, som till sin natur är helig, ren, syndfri (Luk. 1:35). Alla vi andra är födda med synd. Inte en enda av oss är i sig själv syndfri, helig och ren. Utan gudamänniskan Jesus är vi alla förlorade. Därför fick han namnet Jesus som betyder Frälsare: ”Du ska ge honom namnet Jesus, för han ska frälsa sitt folk från deras synder” (Matt. 1:21). Jesus är ”Guds lamm som tar bort världens synd” (Joh. 1:29, 36). ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv” (2 Kor. 5:19). ”Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens” (1 Joh. 2:2). Gud ”vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen” (1 Tim. 2:4). ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv” (Joh. 3:16).
4. Nu kommer jag till punkter som många tycks ha svårare för, eftersom de visar att också barn behöver födas på nytt. Varför kan ingen komma till Fadern utom genom Jesus Kristus (Joh. 14:6)? Därför att ”alla har syndat och saknar härligheten från Gud” (Rom. 3:23). Alltifrån Adams och Evas syndafall har alla människor förlorat ”härligheten från Gud”: ”sann rättfärdighet och helighet” (Ef. 4:24). Lägg märke till hur ordet ”alla” upprepas gång på gång: ”Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat” (Rom. 5:12). ”En endas fall ledde till fördömelse för alla människor” (Rom. 5:18). Alla, både barn och vuxna, behöver alltså bli iklädda Kristi rättfärdighet och helighet, dvs. bli födda på nytt. ”Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike”, bedyrar Jesus (Joh. 3:3).
5. De som tror på Kristus har blivit födda på nytt, skriver Petrus: ”Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd, utan genom en oförgänglig, genom Guds levande ord som består” (1 Petr. 1:23). Det är det glada budskapet om Kristus som har förmåga att uppväcka andligt döda till andligt liv. ”Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder” (Ef. 2:1). ”Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus… Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen ska berömma sig” (Ef. 2:5-9). ”Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven (= lagen) dödar, men Anden (= evangeliet) ger liv” (2 Kor. 3:6). Vi borde av respekt för bibelordet också kunna enas om denna punkt.
6. Det livgivande och frälsande evangeliet föder på nytt inte bara genom bibelläsning och biblisk förkunnelse. Det kommer enligt Guds ord oss till del och ger liv också genom dopet som är ”ett bad till ny födelse”. ”Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike” (Joh. 3:5). Dopets vatten är nämligen enligt Guds ord inte bara vatten utan ett vatten som är förenat med frälsningens ord och brukat på Guds befallning. Det är den helige Ande som föder på nytt genom evangeliets ord. Detta frälsande ord får vi del av i den heliga Skrift och det är förenat med dopets vatten. Paulus skriver om Kristi församling att Kristus ”har renat den med vattnets bad, i kraft av ordet” (Ef. 5:26). ”När Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet. Han frälste oss genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande” (Tit. 3:4-5). Också Petrus betonar att dopet ”frälser” (1 Petr. 3:21). Bibeln lär alltså att dopets vatten renar oss i kraft av ordet, föder oss på nytt och förnyar oss i den helige Ande.
7. Kan då ett barn födas på nytt? Det är ju bara genom evangelium som Gud den helige Ande föder oss syndare på nytt och upptänder tro. Till människor som kan läsa evangeliet om Jesus Kristus och lyssna till förkunnelsen av evangeliet kan tron upptändas genom bibelläsning, bibelstudier och biblisk förkunnelse. Men de små då? Jesus säger ju att Guds rike är till också för dem, ja än mer: ”Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in” (Mark. 10:15). Lägg märke till att det inte står: ”Sådana tillhör Guds rike” utan: ”Guds rike tillhör sådana.” Ingen tillhör Guds rike genom den första födelsen! Det har vi redan sett ovan i punkterna 2-4. Guds rike är en gåva som har makt att skapa tro, skapa ett mottagande. Därför ska den ges åt hjälplösa, åt sådana som är i behov av Guds nåd och hjälp, dvs. som likt barn behöver matas, bäras, klädas etc. Jesus säger om barnen: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte, för Guds rike tillhör sådana som de” (Mark. 10:14). Vi ser alltså att Guds rike är en gåva som Gud ger också åt barnen och att ingen kommer in i Guds rike genom att hjälpa till (något som vuxna försöker göra), utan endast genom att ta emot det ”som ett barn”.
8. Jesus bedyrade för Nikodemus: ”Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande” (Joh. 3:5-6). Enligt Jesu tydliga ord föder dopet på nytt, och utan den nya födelsen kan ingen se Guds rike (Joh. 3:3). Det är ”ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande” (Tit. 3:5). Dopets gåva innebär att ”Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus” (Gal. 3:27). Lägg märke till att dopet inte är den döptes gärning utan Guds! Den döpte blir född på nytt, blir iklädd Kristus. Lika lite som vi kunde förtjäna eller medverka till vår första födelse, kan vi förtjäna eller medverka till vår nya födelse. Ett barn hjälper inte till med påklädandet, snarare tvärtom. Lika lite kan vi genom någon egen gärning klä på oss Kristi rättfärdighet, föda oss på nytt!
9. Vi har sett hur Bibeln betonar att Guds rike är en gåva för alla människor och att alla behöver Kristi renhet och helighet, förutsättningen för evigt liv och gemenskap med Gud i hans rike. Vi har också hört Jesu ord: ”Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Ett barn kan inte ta emot Guds rike genom att läsa Bibeln eller lyssna till predikan. Men ändå kan det enligt Jesu ord ta emot Guds rike, bli fött på nytt. Det sker ”genom vattnets bad i kraft av ordet” (Ef. 5:26), ”genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande” (Tit. 3:4-5). Den nya födelsens under sker ”av vatten och Ande” (Joh. 3:5). Vem kan utifrån Bibeln hävda att barn inte behöver födas på nytt och inte kan födas på nytt? Det går inte att komma ifrån Jesu ord: ”Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike” (Joh. 3:3) och ”den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in” (Mark. 10:15). Dopets gåva är syndernas förlåtelse och den helige Ande, framhåller Petrus i Apg. 2:38, och alla människor behöver syndernas förlåtelse och den helige Ande. ”Er gäller löftet och era barn”, fortsätter Petrus (v. 39).
10. Att tro är att ta emot frälsningens gåva i Kristus Jesus. Om tro uppfattas som liktydigt med en viss kunskapsnivå och ett viljebeslut eller en överlåtelsegärning, är alla barn för små för att kunna tro. Men Jesus säger inte att barn är för små för att tro, för att ta emot Guds rike, utan motsatsen: ”Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Jesus säger också: ”Den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom hade det varit bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli sänkt i havets djup” (Matt. 18:6). Det är alltså falskt att hävda att barn inte kan tro, inte kan födas på nytt. Ingen kan tro av sig själv. Tron är en gåva, lika mycket ett Guds underverk hos stora som hos små. Enligt Kol. 2:11-12 jämför Paulus dopet med omskärelsen i gamla förbundet och kallar det ”Kristi omskärelse, när ni avkläddes er syndiga natur och begravdes med honom i dopet”. När fångvaktaren frågade Paulus och Silas: ”Herrar, vad ska jag göra för att bli frälst?”, svarade de: ”Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj (ordagrant ”ditt hus”)… och han döptes genast tillsammans med hela sin familj. Sedan förde han dem upp till sin bostad och dukade ett bord, jublande glad över att han med hela sin familj (ordagrant: ”hela sitt hus”) hade kommit till tro på Gud”, dvs. tagit emot frälsningens gåva i Kristus Jesus (Apg. 16:30-34). Vi har ovan sett att alla av naturen är utan tro och under Guds vrede. Men Gud är mäktig att upptända tro hos både stora och små. Han vill ingen syndares död.
Sammanfattande slutord
Här summerar jag som avslutning på mina punkter vad jag funnit vara Bibelns klara undervisning om frälsningen och dopet:
• Vuxna får frälsningens gåva genom att lyssna till Guds ords undervisning. Genom lagen avslöjas den egna oförmågan och synden och genom evangeliet uppenbaras den fria nåden för syndare: frälsningen i Jesus Kristus. Därför undervisas vuxna om Jesus innan de döps och evangeliet gör dem ivriga att få ta emot dopets gåva.
• Små barn kan inte födas på nytt genom att man predikar för dem och ger dem undervisning i Guds ord. Men de kan enligt Guds ord födas på nytt ”genom vattnets bad i kraft av ordet”, dvs. genom dopet. ”Guds rike är till för dem” och för alla som likt barn är förlorade om de inte blir matade, klädda och burna.
• Att döpa barn och sedan inte ge dem kristen undervisning är som att föda barn och sedan överge dem utan kläder, mat och omvårdnad. Jesu dopbefallning lyder: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag befallt er” (Matt. 28:19f).
• ”Alla (både barn och vuxna) har syndat och saknar härligheten från Gud.” Därför behöver alla födas på nytt, dvs. iklädas Kristi rättfärdighet för att inte gå förlorade. När kristna föräldrar vill att deras barn ska bli iklätt Kristi rättfärdighet, kan vi då mot bakgrund av vad Guds ord säger om alla människor hindra dem att få denna gåva och bli födda på nytt? Jesus säger: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte, för Guds rike tillhör sådana som de.” ”Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” ”Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.”
• Frälsningen i Kristus Jesus är en oförtjänt gåva för såväl gammal som ung. Den som försöker förtjäna denna gåva genom någon egen gärning avvisar i själva verket dopet som Guds oförtjänta frälsningsgåva och födelsegärning. Dopet är ett kraftigt vittnesbörd om att frälsningen är helt och hållet Guds verk som vi inte nog kan tacka för genom att ära honom och leva enligt hans vilja. Lika litet som vi kunde medverka till vår första födelse, kan vi eller har vi medverkat till vår nya födelse.
• Dopet är en stor tröst för den döpte, för en syndare som behöver Guds nåd och syndernas förlåtelse. Det är också en kraftkälla till ett nytt liv. Dopet försäkrar den döpte om att han är född på nytt bara tack vare Guds obegripliga godhet och Jesu Kristi ställföreträdande gottgörelse, att han av nåd allena är Guds barn och arvinge till det eviga livet. ”Alla ni som har blivit döpta till Kristus har iklätt er Kristus” (Gal. 3:27). ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus” (Rom. 8:1).
Med Guds nåd och hjälp kan vi komma till full endräkt om vad Bibeln lär om dopet. Är vi överens om att Guds ord är högsta norm, regel och rättesnöre är förutsättningarna goda.
Seth Erlandsson