HERREN Sebaot skall på detta berg göra en festmåltid för alla folk, en festmåltid med utsökta rätter och gamla viner, ja, med bästa vin, väl klarat. Han skall på detta berg göra om intet den slöja som beslöjar alla folk, det täckelse som täcker alla folkslag. Han skall för alltid göra döden om intet. Herren HERREN skall torka bort tårarna från alla ansikten, sitt folks vanära skall han ta bort från hela jorden. Ty HERREN har talat. På den dagen skall man säga: Se, här är vår Gud! Honom väntade vi på, han skall frälsa oss. Ja, här är HERREN som vi väntade på. Låt oss vara glada och fröjdas över hans frälsning (Jes. 25:6-9).
Dessa ord av profeten Jesaja är mäktiga och har genom den helige Ande gett eko både hos evangelisterna och hos Paulus. De är inte bara riktade till Israels barn utan också till dig som läser detta. Jesaja skriver att denna festmåltid är ”för alla folk”. Ingen ska behöva vara osäker på om han eller hon också är kallad till denna festmåltid.
Under vårt jordeliv påminner vi ofta varandra om hur liten och bräcklig kyrkan är: få vill lyssna till Ordet, få är det som vågar stå upp för sanningen, få vågar bekänna Guds ord inför människor. Ja, det står skrivet: Trång är den port och smal är den väg som leder till livet och få är de som går in genom den. Men vid är den port och bred är den väg som leder till fördärvet, och det är många som går fram genom den. På den breda vägen vill man inte veta av att man står i skuld inför Gud och behöver en Frälsare som betalar skulden. Man bryr sig inte om någon Frälsare, någon Återlösare, ett Sions berg med en himmelsk festmåltid som har sin grund i en oförtjänt skuldavskrivning. Man är inriktad på jordisk lycka, en jordisk festmåltid som belöning för allt slit.
Vid den himmelska festmåltiden fattas det ingenting. Där bjuds feta rätter och väl klarat vin. Av denna beskrivning förstår vi att Guds gästabud på Sion blir en fest utan dess like. Det blir en glädje och en gemenskap som övergår varje jordisk jämförelse. Bristfälligheternas och halvmesyrernas tid är förbi. För att vi redan här ska få en svag aning om den härlighet som väntar oss använder Bibeln bilder och illustrationer från den verklighet vi har erfarenhet av. Det blir ett bröllop, inte hårda träbänkar utan troner, inte en trång lokal utan ett hus med många boningar. Det Jerusalem det talas om är en stad med gator av guld. Ja, tillståndet i den kommande världen kommer att övergå allt vad vi tidigare upplevt.