Om denna högtidsdag säger vår käre reformator följande: ty liksom de andra festerna under året kläder och höljer Herren Gud i hans välgärningar, som han har gjort, så har denna fest instiftats för att man så långt som möjligt skall lära sig ur Guds Ord vem Gud är i sig själv, förutan kläder och gärningar utan endast i sitt gudomliga väsen. Då måste man svinga sig över alla skapelser, över alla änglar och himlar och bara höra vad Gud säger om sig själv och om sitt innersta väsen. Och när världen hör att den ende evige guden är tre olika personer blir den en dåre och håller alla som predikar om detta för mindre vetande.
Ordet treenig finns inte i Bibeln, men den Treeniges namn möter vi på två av de viktigaste ställena i Nya Testamentet. Den ena är Jesu dopbefallning och den andra är den apostoliska välsignelsen som vi otaliga gånger fått uttalat över oss. Herren Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den Helige Andes delaktighet vare med er alla.
När vi talar om treenigheten, måste vi komma ihåg vad Bibeln så ofta inskärper, att Gud till sitt väsen är obegriplig. Ingen vet vad som är i Gud utom han själv. Vad vi ska veta om treenigheten det har han själv uppenbarat för oss. Det beror alltså inte på logiska slutledningar, eller på vad förnuftet insett. Vi varken får eller behöver skarva i uppenbarelsen med egna funderingar. Vi kan bara konstatera vad Gud verkligen sagt oss om sig själv.
Jag tror på läran om treenigheten eftersom jag är kristen. Jag kan inte vara kristen utan att bekänna denna lära. Som kristen jag tror jag detta, inte för att jag med förnuftet kommit på det eller på något sätt upptäckt det själv. Detta är ett mysterium, tre personer i ett enda och samma gudomliga väsenden utan att vara delar av de är bortom all mänsklig fattningsförmåga. Men detta tror jag i all enkelhet på eftersom Gud har uppenbarat detta för oss människor i den Heliga Skrift, och de heliga skrifterna i Gamla och Nya testamentet är för mig Guds eviga sanning. Ingen människa har eller kommer någonsin att bevisa motsatsen eftersom Skriften kan inte göras om intet Säger Herren Jesus själv när han hänvisar till ett enda ord i en av psalmerna i psaltaren.